Trwa ładowanie strony...

Największym wyzwaniem jest zbilansowanie budżetu - wywiad z burmistrzem Sławna


Największym wyzwaniem jest zbilansowanie budżetu miasta - wywiad...

O trwających inwestycjach, największych wyzwaniach i planach na 2023 rok rozmawiamy z Krzysztofem Frankensteinem - burmistrzem Sławna

Panie burmistrzu, myślę, że to dobry czas aby podsumować 2022 rok. Jaki to był rok dla Sławna i z czego Pan jako burmistrz jest najbardziej zadowolony?

Z mojego punktu widzenia nie był to łatwy rok. Po dwóch latach walki z kryzysem wywołanym pandemią Covid-19 przyszło nam się zmierzyć z kolejnym, czyli skutkami wojny na Ukraine. Już w marcu przyjmowaliśmy pierwszych uchodźców wojennych w naszym mieście, organizując im pomoc i bezpieczne schronienie. Problemów jednak przybywało ponieważ wojna istotnie wpłynęła na destabilizację finansów publicznych, głównie poprzez gwałtowny wzrost cen paliw i energii. Średnioroczna inflacja z roku 2021 wystrzeliła z poziomu 5,1% do około 15% w 2022. Wszystkie przyjęte na początku roku założenia budżetowe stały się de facto  nieaktualne i wymagały gruntownej rewizji. Z tak skomplikowaną i nieprzewidywalną sytuacją osobiście nie miałem jeszcze do czynienia. Pod znakiem zapytania stanęła m. in. długo oczekiwana przebudowa stadionu miejskiego, na którą z dużym trudem pozyskaliśmy w zeszłym roku dofinansowanie z Ministerstwa Sportu na poziomie 2,5 mln zł, a działo się tak za sprawą wzrostu cen usług na rynku, który wpłynął na zwiększenie wartości tego zadania z planowanych 5,3 mln zł na około 7,5 mln po przetargu. Podobnie działo się z innymi zadaniami, ale szczęśliwie wypracowaliśmy rozwiązania m. in. z Bankiem Spółdzielczym w Sławnie co do zmiany harmonogramu spłaty posiadanych przez nas zobowiązań, które umożliwiły kontynuowanie zaplanowanych prac bez sięgania po dodatkowe kredyty. Udało się nam ponadto pozyskać, ogromne środki zewnętrzne na realizację wielu innych prac inwestycyjnych na terenie miasta tj.:  budowa drogi na ul. Chełmońskiego, Dworcowej, Okrzei, Witosa, Racibora, Mieszka I, dróg dojazdowych  i zagospodarowanie terenu wokół budynków po byłej Szkole Podstawowej Nr 1, czy też na takie zadania jak pump truck (tor rowerowy dla dzieci i młodzieży), place zabaw itp. Było to możliwe dzięki doskonałej współpracy z Panem Ministrem Pawłem Szefernakerem, który stał się prawdziwym ambasadorem naszych spraw. Warto przy tym zaznaczyć, że po wielu rozmowach i konsultacjach Pan Minister uwzględnił również moje sugestie, do których zobowiązałem się podczas kampanii wyborczej, dot. przebudowy ulic Jagiełły, Chopina i Gdańskiej. Środki na przebudowę tych ulic  otrzymał powiat sławieński (tj. właściciel wspomnianych dróg) w łącznej kwocie 9.5 mln zł. Cieszę się, że Pan Starosta Wojciech Wiśniowski podjął wyzwanie i doprowadził do zawarcia umowy z wykonawcą.


Wspomina Pan o realizacji wielu inwestycji, ale które spośród nich nazwałby Pan kluczowymi dla miasta?

Wszystkie wymienione inwestycje uważam za niezwykle ważne i oczekiwane. Patrząc na zadania drogowe to łatwo zauważyć, że dotyczą one głównie największych osiedli w Sławnie. Modernizacja dróg w tych obszarach przyczyni się zarówno do poprawy wizerunku miasta, jak i poprawy jakości życia mieszkańców. Natomiast dalsza budowa drogi na ul. Chełmońskiego przyczyni się z jednej strony do rozwoju strefy gospodarczej w tej części miasta, jak również stworzy dodatkowy bypass komunikacyjny wyprowadzający ruch samochodów ciężarowych w kierunku ul. Morskiej. Inwestycje takie jak budowa stadionu lekkoatletycznego z boiskiem do piłki nożnej, czy toru rowerowego typu pump truck to długo oczekiwane inwestycje dla młodzieży, które stworzą zupełnie nowe warunki rozwoju rekreacyjno-sportowego. Natomiast budowa Świetlicy Osiedlowej przy ul. Kossaka stworzy mieszkańcom Osiedla Dzieci Wrzesińskich zupełnie nieznaną do tej pory bazę kulturalno-rekreacyjną. Będzie ona m. in. miejscem spotkań seniorów, w którym zostanie zlokalizowana również biblioteka osiedlowa. Świetlica będzie posiadać własne zaplecze gastronomiczne oraz wielofunkcyjną salę np. do prelekcji, wyświetlania filmów, zabawy, organizacji imprez rodzinnych czy zajęć sportowych. Zostanie wyposażona w oddzielny dojazd, miejsca parkingowe, bezpieczne ogrodzenie wraz z placem zabaw dla dzieci.  Poszerzenie właściwości Sądu Rejonowego w Sławnie i stworzenie dla niego nowoczesnej siedziby to również kolejny historyczny przełom oraz dokończenie reformy administracyjnej z 1999 roku, z którą nikt do tej pory nie dał sobie w Sławnie rady. Operacja ta ma kluczowe znaczenie dla dalszej egzystencji Powiatu Sławieńskiego.

Ten rok to również dobre informacje w sprawie drogi S6 – umowy na odcinek Koszalin-Sławno i Sławno-Słupsk zostały już podpisane, a prace mają zakończyć się do 2025 roku. Jak ta inwestycja wpłynie na rozwój Sławna?  

Bardzo cieszę się z tych wiadomości. Od samego początku byłem zaangażowany w ten proces działając m. in. w zarządzie stowarzyszenia samorządowego S6. Prawdziwy przełom w tej sprawie nastąpił jednak w marcu 2019 roku, kiedy to podczas wizyty Pana Ministra Andrzeja Adamczyka wraz z Ministrem Pawłem Szefernakerem w sławieńskim Ratuszu została przekazana wspaniała wiadomość o zabezpieczeniu 130 mln zł na opracowanie niezbędnych projektów budowlanych i uzyskanie decyzji ZRID wraz z wykupami nieruchomości. Otworzyło to drogę do dalszych działań przetargowych, które odbyły się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Dzisiaj jesteśmy już po podpisaniu umów z wyłonionymi wykonawcami, a jedna z nich tj. na budowę odcinka Koszalin-Sławno została podpisana w naszej Sali Herbowej - 30 września tego roku. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że realizacja drogi ekspresowej S6 ma dla Sławna strategiczne znaczenie. W ramach zawartych już kontraktów powstanie m. in. duża obwodnica Sławna wraz z pętlą wjazdową zlokalizowaną na ulicy Polanowskiej, w obrębie której znajdują się nasze tereny inwestycyjne. Sama ulica Polanowska, która jest drogą wojewódzką stanie się główną drogą dojazdową do pętli S6 i powinna doczekać się stosownej przebudowy.

Jak Pan wspomniał ostatnie miesiące okazały się dla nas wszystkich wyzwaniem – wojna na Ukrainie, pomoc uchodźcom, kryzys energetyczny i rosnąca inflacja. Co dla Pana, jako burmistrza Sławna, było w tym czasie największym sprawdzianem?

Niewątpliwie było to zbilansowanie budżetu. Postępująca destabilizacja finansów publicznych (poprzez spadek wartości pieniądza i wzrost cen na rynku) stwarzała realne zagrożenie niewypłacalnością, co mogło się przełożyć na brak zdolności miasta do realizacji zaplanowanych zadań w wielu jego obszarach. Sam kryzys energetyczny sprawił, że ceny prądu czy miału węglowego wzrosły niemal sześciokrotnie w porównaniu do roku poprzedniego, ale czynników kosztotwórczych było znacznie więcej. Miasto to skomplikowana struktura organizacyjna funkcjonująca często na zasadzie naczyń połączonych. Zaburzenie płynności finansowej w jednym obszarze szybko przekłada się na cały budżet. Niektórzy myślą, że to studnia bez dna, ale niestety tak nie jest. Troska o budżet, to troska o nasze wspólne bezpieczeństwo.

Od stycznia 2023 roku obowiązywać będą nowe stawki podatku  od nieruchomości oraz od środków transportowych. Będą one wyższe o 9% od poprzednich, przy wskaźniku inflacji 17,4% na koniec listopada. Jak Pan się do tego odniesie?
Podstawowa zasada tworzenia budżetu miasta wynikająca z ustawy o finansach publicznych mówi, że planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe od osiąganych dochodów bieżących (tj. pochodzących z podatków i opłat lokalnych). Oznacza to, że jeżeli chcemy w dalszym ciągu utrzymać miasto w dotychczasowym kształcie, to musimy również zapewnić ze swojej strony niezbędny wkład finansowy. Nie można wydatków bieżących związanych ze sprzątaniem miasta, czy utrzymaniem miejskich jednostek, oświetlenia itp. scedować na innych. Musimy również zapewnić wkład własny do projektów inwestycyjnych, na które pozyskujemy wielomilionowe dotacje, czy też na obsługę już posiadanych zobowiązań kredytowych. Od roku 2017 do dnia dzisiejszego zsumowana, średnioroczna inflacja wyniosła około 30% (tj. 2% w 2017 + 1,6% w 2018 + 2,3% w 2019 + 3,4% w 2020 + 5,1% w 2021 + ok. 15% w 2022 = 29,4%), natomiast dokonana w tym czasie korekta wielkości podatków lokalnych łącznie z tą ostatnią wynosi zaledwie 15%. Oznacza to patrząc przez pryzmat  planowania budżetu, że dokonaliśmy obniżenia podatków lokalnych o ponad 14% w porównaniu do wartości pieniądza z 2017 roku. Na większą rezygnację z dochodów już nie możemy sobie pozwolić.  

Rozmawiał: Rafał Szymczewski

Facebook X

Zobacz również

Powrót do góry