1 lipca 2021 roku została uruchomiona Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB).
Czym jest CEEB?
Jest to narzędzie informatyczne służące gromadzeniu i udostępnianiu informacji na temat ogrzewania wszystkich budynków w całym kraju. Pierwsze udostępnione funkcjonalności umożliwiają mieszkańcom elektroniczne przesłanie deklaracji za pośrednictwem portalu zone.gunb.gov.pl lub w wersji papierowej za pośrednictwem gminy. Gromadzone dane dotyczą posiadanych oraz używanych źródeł ciepła, a ich zakres został dostosowany tak, aby każdy mieszkaniec i zarządca budynku był w stanie w prosty sposób przekazać wiarygodne informacje.
Deklarację w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków są zobowiązani złożyć:
- właściciele budynków jednorodzinnych,
- zarządcy budynków wielorodzinnych,
- właściciele lokali handlowo-usługowych.
Zgłoszenia dotyczą tego, jaki rodzaj paliwa stosujemy.
Do kiedy mamy czas?
Każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożenia deklaracji w wersji elektronicznej lub papierowej w ciągu 12 miesięcy od uruchomienia bazy, czyli od 1 lipca 2021 roku do 30 czerwca 2022 roku w przypadku istniejących urządzeń grzewczych.
W przypadku nowopowstałych urządzeń grzewczych termin ten wynosi 14 dni od uruchomienia źródła ciepła.
CEEB deklaracja
Deklarację do CEEB można złożyć online poprzez portal ZONE: www.zone.gunb.gov.pl. Należy kliknąć w przycisk „złóż deklarację”, system krok po kroku przeprowadzi przez cały proces składania formularza. Deklarację źródeł ciepła i paliw stałych mogą jednak złożyć przez Internet jedynie osoby, które posiadają profil zaufany albo e-dowód. System wymaga bowiem uwierzytelnienia za pomocą tych narzędzi.
Więcej informacji?
Możliwość pobrania lub składania deklaracji oraz informacje związane z uruchomieniem CEEB znajdują się pod adresem zone.gunb.gov.pl. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie można znaleźć pod linkiem tutaj